۱۳۹۳ اردیبهشت ۹, سه‌شنبه

امشب؛ رئيس‌جمهور چه خواهد گفت؟



امشب؛ رئیس‌جمهور چه خواهد گفت؟



 



 



اخبار سیاسی -  امشب؛ سخن رییس‌جمهوری با مردم در «سیما»



name %



معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری روز گذشته خبر داد که قرار است امشب (سه‌شنبه) سومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان با مردم به‌طور زنده پس از بخش خبری ساعت ۲۱ از شبکه یک سیما انجام شود.



 هرچند شاید پرویز اسماعیلی که به‌تازگی در این پست قرار گرفته است، باید به پیوست صحبت‌هایش می‌گفت؛ البته اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد و به‌یکباره رییس رسانه‌ملی مانع پخش برنامه زنده حسن روحانی نشود. گفت‌وگوی مستقیم رییس‌جمهوری با مردم امشب درحالی قرار است انجام شود که «حسن روحانی» این‌روز‌ها زیر آتش سنگین توپخانه تخریب رقیب قرار دارد. در تازه‌ترین مورد، برخی که تب فیلمسازی‌شان با آمدن حسن روحانی به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری با ساخت فیلم «دروغ یک کاندیدا» گرم شده بود، حالا با حمایت صداوسیما به‌دنبال اکران جدید‌ترین فیلمشان – «من روحانی هستم» – هستند؛ فیلمی که علی لاریجانی رییس‌مجلس آن را «دروغی بزرگ به تاریخ» خوانده است. اما نکته جالب‌توجه این است که صدا‌وسیما هم به پخش این دروغ‌افکنی دامن می‌زند.



 



شاید اگر بخش‌هایی از «من روحانی هستم» از برنامه‌های خبری صدا‌وسیما پخش نمی‌شد این مستند تا این اندازه سروصدا به‌پا نمی‌کرد. حالا قرار است خود «حسن روحانی» امشب در قاب تصویر با مردم سخن بگوید. «من سپیده را می‌بینم»؛ بخش پایانی صحبت‌های امیدبخش حسن روحانی در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی‌اش با مردم بود؛ سپیده‌ای که باید دید زیربار حاشیه‌سازی‌ها تا کی دوام می‌آورد. و اما «عذرخواهی بابت درانتظارماندن مردم پای تلویزیون‌» جمله پایانی را در دومین برنامه گفت‌وگو‌ی زنده‌ رییس‌جمهوری به خود اختصاص داد. ۱۶بهمن‌ماه سال گذشته پس از پخش خبر ساعت ۲۱ به‌جای برنامه زنده رییس‌جمهوری به‌یکباره سریال «عصر پاییزی» روی آنتن رفت. چیزی نگذشته بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» اعلام کرد که «عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا‌وسیما مانع پخش زنده گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم شد.»بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان با یک‌ساعت‌ونیم تاخیر و نزدیک به ساعت ۱۱ شب، مجوز برای پخش زنده برنامه رییس‌جمهوری صادر شد؛



 



مجوزی در هشت‌سال ‌ریاست محمود احمدی‌نژاد بر دولت به‌راحتی صادر می‌شد.  محمد‌رضا صادق، مشاور رسانه‌ای دولت پیش از این با بیان اینکه «علت تاخیر را باید از آقای ضرغامی جویا شوید» به «شرق» گفته بود: «آقایان با تحمیل نظرات و خواسته‌های خود امکان پخش برنامه در موعد مقرر را فراهم نکردند و در اطلاع‌رسانی‌ خلاف واقعیت، علت تاخیر را نقص فنی اعلام می‌کنند.»پس‌لرزه‌های پخش گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهوری ادامه داشت. بلافاصله پس از اتمام برنامه گفت‌وگوی زنده حسن روحانی و در اولین ساعات بامداد ۱۷ بهمن‌ماه، عزت‌الله ضرغامی در نامه‌ای به رییس شورای نظارت بر سازمان صدا‌وسیما خواستار تعیین‌تکلیف درباره این موضوع (انتخاب مجریان برنامه از سوی رییس‌جمهوری) شد. چندروز بعد شورای نظارت اعلام کرد که این حق رسانه ملی است که مجریان را خود انتخاب کند اما باید درمورد گفت‌وگوهای سران قوا با مشورت با آنها مجریان انتخاب شوند. در واکنش به این سخن ضرغامی، «حسام‌الدین آشنا» مشاور رییس‌جمهوری و عضو شورای نظارت بر صدا‌وسیما گفت: «از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت بر همه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیز جنبه تشریفاتی دارد.»نماینده رییس‌جمهوری در شورای نظارت بر صداوسیما افزود: «تاکنون تنها دو مورد از سوی رییس سازمان صداوسیما به شورای نظارت ارجاع شده است. مورد اول درخواست مبلغ سنگینی از سوی رییس سازمان صداوسیما از رییس‌جمهور علاوه بر بودجه رسمی این سازمان بوده است که با توجه به آنکه مبلغ مذکور معادل بودجه یک‌سال صداوسیما و علاوه بر آن بوده و برای تامین آن فرصتی دوماهه به دولت داده شده است، رییس‌جمهور این درخواست را برای بررسی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و شورای نظارت بر صداوسیما ارجاع داده است.»



 



او مورد دوم را مساله ایجاد وقفه ۹۰دقیقه‌ای در مصاحبه زنده رییس‌جمهور دانست و گفت: «این اقدام توسط شخص رییس سازمان صداوسیما و با مدیریت مستقیم وی انجام شده است و بعد از آن، رییس سازمان صداوسیما موضوع را به شورای نظارت بر این سازمان ارجاع داده تا از ایشان دفاع شود. گویی این شورای نظارت برصداوسیما نیست، بلکه شورایی برای دفاع از صداوسیما مقابل قوای دیگر است.»آشنا افزود: «از نگاه رییس سازمان صداوسیما، شورای نظارت بر این سازمان جلسه‌ای تشریفاتی است که هر دوهفته یک‌بار برای گپ‌زدن و گعده‌کردن تشکیل می‌شود. انگار این شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیست، شورای نظارت صداوسیما بر رییس‌جمهور است!»حالا باید دید گفت‌وگوی سوم حاشیه‌های دوم را خواهد داشت یا خیر؛ گفت‌وگویی که به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری مهم‌ترین مسایل داخلی کشور و بین‌المللی محور صحبت‌های حسن روحانی خواهد بود. «پرویز اسماعیلی» عنوان کرده که «این گفت‌وگو درباره مهم‌ترین مسایل مربوط به اقتصاد کشور از جمله رویکرد دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، بخش دولت تولید، حمل‌ونقل و سلامت است.» همچنین معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری گفته «رویکرد دولت درباره مسایل سیاست خارجی از جمله تعامل با کشورها و نهادهای بین‌المللی و همچنین مسایل فرهنگی از دیگرمحورهای سخنان رییس‌جمهوری از شبکه اول سیما با مردم است.»



 



به گفته اسماعیلی اجرای برنامه گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهوری را یک مجری زن و یک مجری مرد از صدا‌وسیما برعهده خواهند داشت. هرچند او نامی از مجریان برنامه نبرده است. گفتنی است گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی همزمان از طریق شبکه سراسری رادیو ایران نیز پخش می‌شود. معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری همچنین گفت: بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز امروز با حضور رییس‌جمهوری گشایش می‌یابد.
اخبار سیاسی – شرق



 




امشب؛ رئيس‌جمهور چه خواهد گفت؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر